Technisch

Technische informatie

3.1 Inbouwsystemen

Elk deuropening genereert een unieke inbouwsituatie, elke deur is maatwerk. Om de vrije binnenruimte van uw gebouw optimaal te benutten zijn er verschillende beslagsystemen ontwikkeld:

normaal systeem

Normaal systeem

De NS is een standaard railsysteem dat na de dagmaat horizontaal beweegt. Hiervoor is 420 mm vrije bovenruimte nodig.

hoog plafond

Normaal systeem met hoog plafond

De HS is een bijzonder ruimtebesparend railsysteem. De deur opent eerst verticaal omhoog en beweegt vervolgens strak langs het plafond het pand in.

verticaalsysteem

Verticaal systeem

De VS is een railsysteem waarbij de deur verticaal omhoog beweegt.

laag plafond

Laag plafond systeem

De LS is een railsysteem dat bij uitstek geschikt is voor toepassing bij een beperkte vrije bovenruimte. Het systeem is verkrijgbaar in drie varianten, voor een bovenruimte van 200, 250 of 320 mm.

daklijn

Daklijnvolgend

Laat de industriedeur schuin met de dakhelling meelopen. Leverbaar tot een maximale dakhelling van 44 graden. Bij het standaard systeem is minimaal 470 mm bovenruimte nodig.

daklijn laagsysteem

Daklijnvolgend (laag systeem)

Als er wat minder ruimte boven de deuropening beschikbaar is, kies dan voor het lage inbouw systeem. Deze kan geleverd worden met een bovenruimte van 200 of 320 mm. Dit systeem kan geleverd worden tot een dakhelling van max. 35 graden. Neem gerust contact met ons op om te kijken wat voor u de beste optie is.

daklijn hoogplafon

Daklijnvolgend hoog plafond

Wilt u dat de deur eerst nog verticaal gaat voordat deze met de dakhelling meeloopt, kies dan voor dit systeem. Boven de deuropening is hierbij minimaal 310 mm vrije ruimte nodig.

3.2 Glassecties

Een bedrijfsdeur kunt u ook deels of geheel voorzien van glassecties. Hieronder ziet u enkele voorbeelden. Qua isolatie hoeft u niet in te leveren! Er zijn veel variaties en mogelijkheden. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

glassectie
glassectie

Onbegrensde mogelijkheden

Het aluminiumframe van de glassecties kan worden gevuld met uiteenlopende soorten vullingen. Door transparante en gesloten vullingen te combineren, kunt u de deur een compleet eigen styling geven. Zowel de hoogte als de breedte van de secties zijn optimaal aan te passen aan uw garage, hierdoor ontstaat een zeer harmonisch geheel. Ook de kleurmogelijkheden van het frame en de vullingen kunnen onafhankelijk van elkaar worden gekozen.

glassectie

3.3 Slimme techniek

Belangrijk onderdeel van de overheaddeur is de rails. Voor iedere overheaddeur wordt in onze fabriek een railset op maat gefabriceerd. De kwaliteit van de rails bepaalt voor een belangrijk deel de levensduur van uw overheaddeur. Daarom is er bewust gekozen voor rails die zijn vervaardigd van hoogwaardig gegalvaniseerd staal.

smart connection

Smart-Connection®

Vast onderdeel van de set is de unieke door ons gepatenteerde Smart-Connection tussen de horizontale en verticale rails. Dankzij deze innovatieve verbinding beweegt de deur bij het openen en sluiten, soepel door de rails. Dit maakt de deur nagenoeg geluidloos en minder slijtage gevoelig.

Torsieveren en hefkabels

Om de overheaddeur open te krijgen en te houden, wordt gebruik gemaakt van stalen torsieveren en hefkabels. De torsieveren zijn van hoge kwaliteit en duurzaam in het gebruik. Ze zijn gekogelstraald, gepoedercoat en bij aflevering geolied. Voor overheaddeuren die extra frequent worden gebruikt, zijn speciale veren leverbaar. De hefkabels zijn minimaal zesmaal overgedimensioneerd voor extra veiligheid.

Bediening

Om de overheaddeur te bedienen kunt u kiezen uit handbediening of met een elektrische motor. Bij handbediening kunt u kiezen uit een touw of een kettingtakel. Als u kiest voor een elektrische variant, dan leveren wij de Pro Line aandrijving. Afhankelijk van de afmeting van de deur is dit de Pro Line 28, 50 of 70. De Pro Line wordt meestal op krachtstroom geleverd maar als dit niet aanwezig is, is 230V/1 fase ook mogelijk. Meer informatie over de Pro Line vindt u in deze brochure

3.4 Veiligheid voor alles

Veiligheid is voor ons belangrijk bij de constructie en de montage van onze overheaddeuren. Vanzelfsprekend voldoen onze overheaddeuren en geleidingssystemen aan de norm (EN13241-1) voor ‘Industriële deuren, bedrijfs- en garagedeuren en hekken’, volgens de Richtlijn Bouwproducten (CPD) en de Machinerichtlijn (MD). Tevens zijn de deuren voorzien van TUV gekeurde veiligheidscomponenten: veerbreuk- en kabelbreukbeveiliging en slappe kabelbeveiliging (schakelaar). Naast de standaard (verplichte) beveiliging bieden wij aanvullende mogelijkheden voor extra veiligheid.

Veerbreukbeveiliging

Wanneer een veer van het geleidingssysteem breekt ‘bijvoorbeeld aan het eind van de levensduur’ is het mogelijk dat de overheaddeur plotseling met enorme vaart sluit. Dit kan vooral bij handbediende overheaddeuren gevaarlijke situaties opleveren. Daarom zijn deze overheaddeuren standaard voorzien van een verplichte veerbreukbeveiliging. Als u gebruik maakt van een andere bediening kan de veerbreukbeveiliging als extra optie worden gemonteerd.

Kabelbreukbeveiliging (geadviseerd)

In het onwaarschijnlijke geval dat één van de hefkabels van het geleidingssysteem breekt, kan tijdens het openen of sluiten van de deur een ongewenste onveilige situatie optreden. Om het risico op een kabelbreuk te verkleinen, maken wij gebruik van zesmaal overgedimensioneerde kabels. De kans op een kabelbreuk van beide kabels tegelijk is daardoor nihil. Hoewel voor onze kabels niet verplicht, adviseren wij toch een kabelbreukbeveiliging aan te laten brengen. Veiligheid gaat tenslotte voor alles!

Slappe kabelbeveiliging

Wanneer de spanning op de kabel wegvalt, bijvoorbeeld als de deur bij het neergaan stagneert, zorgt een slappe kabelbeveiliging er voor dat de motor stopt. Gevaarlijke situaties worden zo voorkomen. Afhankelijk van de toegepaste bodemconsole zijn één of twee slappe kabelbeveiligingen benodigd. Indien de kabelbreukbeveiliging als bodemconsole wordt toegepast, dan is één slappe kabelbeveiliging toereikend. Bij toepassing van alle andere bodemconsoles zijn twee slappe kabelbeveiligingen noodzakelijk.

Onderloopbeveiliging en lichtgordijn

Bij elektrisch bediende overheaddeuren kunt u een onderloopbeveiliging of een lichtgordijn laten installeren voor extra veiligheid. Bij de onderloopbeveiliging stopt de deur tijdens het sluiten als deze wordt aangeraakt en gaat direct weer open. Met het lichtgordijn is de gehele deuropening beveiligd. Zodra iets of iemand zich tijdens het sluiten in de deuropening bevindt, opent deze zich weer volautomatisch.

Vingerklembeveiliging

Bij het gebruik van overheaddeuren tot een hoogte van 2,50 meter (hoogte knikpunt topsectie) is vingerklembeveiliging wettelijk verplicht (CE-normering). Voor hogere overheaddeuren is vingerklembeveiliging niet verplicht, maar biedt het wel extra bescherming. Vingerklembeveiliging zit op al onze Pro-Line S40- en A40-modellen. De keuze is aan u.